Maija Spurina. Wolt and Bolt – self-representation on the web

How do Wolt and Bolt present themselves on the web? How do they tell their history and declare their values? How do they address potential partners – couriers? Here we have compiled information available in official websites as well as communicated by the management of both companies in interviews with mass media. The summary covers the period from January 2020 to February 2022. Unfortunately, this compilation is only in Latvian.

WOLT

Uzņēmums dibināts Somijā 2014.gadā, Latvijas tirgū ienācis 2017.gadā. Wolt prezentē sevi, kā augošs uzņēmums, kurš īsā laika posmā ir izaudzis ģeogrāfiski (Somija, tad Baltijas un Skandināvijas valstis, tad kopumā 23 valstis),  darbinieku skaita ziņā (no 6 līdz 1430) un finansiāli (kopsummā pieminēt, ka piesaistītas investīcijas 262 millionu EUR apmērā). Tiek uzsvērta spēja piesaistīt finansējumu, pakāpeniski un secīgi kāpinot investoru skaitu un investīciju apjomu, kas signalizē, ka uzņēmums veiksmīgi spējis izpildīt katrā posmā uzstādītos mērķus.  2021.g. nosaukti konkrēti investori – Goldman Sachs un Delivery Hero’s dibinātājs Lukasz Gadowski. 2022.gadā uzņēmumu inkorporē DoorDash Inc – ēdiena piegādes kompānija, kas darbojas Ziemeļamerikā, Japānā un Austrālijā.

2020.gadā Wolt platformu kopumā izmantoja aptuveni 20 000 kurjeru. Pēc paša Wolt veiktās aptaujas –  80% bija vecumā no 16 līdz 34, vairums strādāja uz pusslodzi – vidēji 20,25 stundas nedēļā, 30,8%  – uz pilnu slodzi, 27% bija studenti. 76% bija apmierināti ar darbu, 85,3% apmierināti, jo var izlemt kad strādāt un kad ne. Atalgojumu vērtē vidēji ar 3,92 no 5. 1,07% izvēlas darbu Wolt, jo nav citas iespējas. (Wolt, Flexible and fair platform work – developing a more inclusive job market post COVID-19. Pieejams: https://woltwide.cdn.prismic.io/woltwide/ab36bb7a-0a54-4fe2-aa04-e57a52d27069_Wolt_Fair_Platform_Work.pdf. Piekļūts 2022.gada 31.martā).

2020.gada sākumā Rīgā Wolt platformu izmantoja apmēram 1200 kurjeru. Puse no pasūtījumiem piektdienu vakaros un nedēļas nogalēs. Visvairāk ar automašīnām. Tikai 20% ir jaunieši uz velosipēdiem (Intervijas ar Wolt vadītāju Baltijā Līsu Ristalu, Forbes Baltics. Pieejams: https://forbesbaltics.com/lv/uznemeji/raksts/wolt-saved-kopa-klientus,-restoranus-un-kurjerpartnerus. Piekļūts: 2022.gada 20.februārī.)

Wolt sevi prezentē, kā uzņēmums, kas savieno vairākas puses, palīdzot tām piepildīt savas vēlmes:

  • Restorānu un tirgotāju vēlmi pārdot savu preci
  • Kurjeru vēlmi nopelnīt, piegādājot preces
  • Patērētāju vēlmi ietaupīt laiku un tērēt to svarīgākām lietām.

“We build a connection between restaurants and retailers that want to make and sell food and other products, couriers that want to earn through delivering those products, and customers who want to free up time and effort to focus on the more important things in life.”

Uzņēmuma vīzija ir nodrošināt shopping mall digitālu versiju pusstundas attālumā no mājām. Mērķis ir nodrošināt piegādi 30-35 minūšu laikā un nodrošināt klientu servisu katras valsts vietējā valodā.

“Our vision is to build the digital world version of the shopping malls we used to frequent, this time brought to the convenience of our homes and workplaces within the half-hour or so.”

Komunikācija ar kurjeriem, kuri tiek dēvēti par partneriem, tāpat kā restorāni un tirgotāji, lielākais uzsvars tiek likts uz pašnoteikšanos jeb iespēju pašam regulēt savu darba laiku un apjomu, izmantojot naratīvus formulējumus: “pats sev priekšnieks”, “pats sev noteicējs”, “izvēle (kad, kā, kur, ar ko kopā piegādāt)”, “ērtums”, “brīvība”, “elastība”.

“Be your own boss”

“Esi pats sava laika noteicējs!”

“Работай на себя“

“Вы сможете полностью работать на себя – а мы поможем.”

“Wolt ir platforma …  kurjerus, kuri izvēlas iespēju pelnīt sev ērtā laikā”

“Kā Wolt kurjerpartneris Tu vari izvēlēties, kad veikt piegādes Klientiem no vietējem tirgotājiem – Tu to vari darīt vakaros, dažas stundas pusdienlaikā vai jebkurā citā laikā, kad to vari un vēlies!” (angliski tas pats)

“Wolt is about delivering with freedom & flexibility”.

“With Wolt, you choose: when to be online, where to deliver, how to deliver, who to deliver with.”

“Kā Wolt kurjerpartnerim Tev ir daudzas izvēles brīvības. Tu vari izvēlēties kad, kur un kā piegādāt, kā arī vari sadarboties ne tikai ar Wolt.”

(https://wolt.com/en/about, piekļūts 2022.gada 20.februārī)

Wolt sevi prezentē kā sociāli atbildīgu darba devēju, kurš izturas pret saviem partneriem ar respektu, tiecas nodrošināt taisnīgu samaksu un sociālo drošību. Katru ceturksni Wolt veicot kurjeru aptauju, lai noskaidrotu sociāldemogrāfiskos parametrus un kurjeru apmierinātību ar darbu (https://wolt.com/en/responsibility).  Kopš 2021.gada jūnija nodrošina bezmaksas nelaimes gadījumu apdrošināšanu visiem kurjerpartneriem Latvijā, kas sedz biežāk gūtās traumas un ar tām saistītās medicīniskās, zobārstniecības, atveseļošanās izmaksas, kā arī citus, smagākus gadījumus. (“Wolt apdrošinās savus kurjerus pret nelaimes gadījumiem”, Kursors, 2021.gada 9.jūnijā. Pieejams: https://kursors.lv/2021/06/09/wolt-saviem-kurjeriem-nodrosinas-bezmaksas-nelaimes-gadijumu-apdrosinasanu/. Piekļūts 2022.gada 31.martā).

2020.gada 15.oktobrī Wolt saņēma Finnish Labour Council atzinumu, ka viņu kurjerus jāuzskata par darbiniekiem, nevis pašnodarbinātajiem.  Sekojošā bloga ierakstā Wolt oponē šim viedoklim un norāda kā tas ietekmēs kurjeru darbu, pieminot brīvības un elastības zaudējumu, kā vienu no faktoriem:

“Entering an employment model would radically change the work of the couriers at its very core. This model would improve safety nets, but leave couriers with a lot less flexibility. As contractors, couriers freely choose when, where and how much they work. They can accept or decline deliveries. In an employment model, couriers would be assigned a boss, shifts (time slots during which you have to work), and a specific area where the work could be carried out. Hourly gross earnings would be lower. A courier could no longer freely choose, for example, their delivery vehicle. If employed, the courier could not decline to deliver any orders from Wolt, and they’d be subject to regular performance evaluations.”

(Wolt Blog, 2020.gada 16.oktobris, https://blog.wolt.com/fin/2020/10/16/wolts-thoughts-on-the-labour-council-opinion-on-platform-work-we-all-want-fair-rules/, piekļūts 2022.gada 31.martā)

BOLT

Bolt ir dibināts 2013.gadā Igaunijā kā taksometru platforma, sākotnēji zem nosaukuma “Taxify”. Tās dibinātājs bijis deviņpadsmitgadīgs igauņu students  Markus Villigs, kas sākotnējo kapitālu – 5000 EUR – aizņēmies no vecākiem.  2017.gadā uzsāk sadarbību ar Didi Chuxing   – vienu no tobrīd lielākajām mobilajām transporta platformām pasaulēm un vadošajiem mākslīgā intelekta IT risinājumu izstrādātājiem transporta nozarē. Investoru vidū minēti arī Daimler, Korelya Capital, Naya Capital Management, IFC of World Bank Group,

“TransferWise” līdzdibinātājs Taavets Hinrikus, bet konkrēti investīciju apjomi nav minēti . 2020.gadā Bolt atzīts par vienu no “Hottest Unicorns” starp technoloģiju startapiem. 2020.gadā Bolt Food ienāk Latvijas tirgū. 2021.gadā kompānija novērtēta kā 4 miljardus EUR vērta, 2022.gada janvārī – kā 7,4 miljardus EUR vērta.

 Bolt prezentē sevi kā mikro-mobilitātes uzņēmums, jo piedāvā ne tikai ēdiena piegādi, bet arī taksometru pakalpojumus, skūteru īri un produktu piegādi. Savu misiju formulē –  nodrošināt mikro-transporta pakalpojumu pieejamību ikvienam.  Nākotnes vīzija ietver cilvēkiem draudzīgāku cilvēku, samazinot privāto automašīnu skaitu un līdz ar to palielinot cilvēkam (ne-mašīnām) domāto infrastruktūru pilsētā (BOLT blogs, 2021.gada 15.decembrī, https://blog.bolt.eu/en/defining-a-new-future-cities-built-for-people-not-cars/. Piekļūts: 2022.gada 1.aprīlī).

Elastīgums un autonomija tiek prezentētā kā ieguvums, ja pievienojies Bolt darbiniekiem (ne-kurjeriem):

“Flexibility is the key. Let’s be honest, our work is very demanding. Operating in a highly competitive and fast-developing industry as ride-hailing, you never know what might happen in a month, week, or even a day. We literally launch new products in less than a month… All this requires very quick adjustment and resilience from the team. Yes, it is not always possible to leave work at 5 pm, but on the other hand, Bolt team members are given a lot of freedom. We trust people to get things done, be it by working 4h per day or sometimes going the extra mile and staying in office for a 12h marathon – whatever works for the person and the teams surrounding them. If you work hard, you play hard. There’s an opportunity to do a restart to your brain from time to time, either challenging someone in a game of ping-pong, playing Xbox or taking a break in the kitchen.”

(BOLT blogs, 2019.gada 5.aprīlī, https://blog.bolt.eu/en/work-at-bolt/. Piekļūts: 2022.gada 1.aprīlī)

“Maarja-Liis says that the best thing about her role is the autonomy — all Bolt employees have the independence to decide where and how they finish their tasks.”

(BOLT blogs, 2021.gada 29.novembrī, https://blog.bolt.eu/en/balancing-accounts-at-bolt-and-a-newborn-baby-at-home-meet-maarja-liis-reiman/. Piekļūts: 2022.gada 1.aprīlī)

Savukārt komunikācijā ar potenciālajiem kurjeriem, kā būtiskākās priekšrocības tiek uzsvērtas iespēja noteikt savu darba laiku, priekšnieka neesamība un līdz ar to iespēja darba laiku piemērot citām svarīgākām lietām, piemēram bērnu aprūpei.

“Tas, ka nevēlamies, lai mūs komandē kāds cits, ir kaut kas ļoti cilvēcisks. Tomēr, lai kā mēs to vēlētos, lielākajā daļā darbu nav iespējams izvairīties no kāda augstākstāvoša “komandiera”. Tomēr ir vismaz viens darbs, kuru vari veikt, neraizējoties par to vispār – ja veic piegādes kā pašnodarbināts kurjers. Piegādājot Bolt Food pasūtījumus, Tu pats esi vienīgais cilvēks, kuram Tev ir jāatskaitās. Kad Tu strādā, cik stundas… Pat tad, ja kādu dienu izvēlies nestrādāt vispār, tā ir Tevis paša izvēle. Pārliecinies pats, cik lieliski ir strādāt, ja pats sev esi priekšnieks!”

Pielāgo savu grafiku tam, kas ir patiešām svarīgi: “Strādājot tradicionālā darbā, tas, ka darbs ir pirmajā vietā, ir nerakstīts likums. No brīža, kad atver acis, sajūti nepārvaramu vēlmi ieskatīties “Slack” paziņojumos – ja nu kādam kaut kas no Tevis ir bijis nepieciešams, kamēr nebiji tiešsaistē. Un vakarā, kad darbadienai jau sen bija jābūt “aiz muguras”, Tavs prāts vēl aizvien risina darba problēmas, jo par tām nedomāt ir ļoti grūti.

Iztēlojies, ja Tu priekšniekam pateiktu: “Klau, esmu tiešām no sirds strādājis, neatvēlot laiku saviem bērniem. Vai drīkstu pēcpusdienā beigt darbu pāris stundas ātrāk un aizvest viņus uz parku?” Tava priekšnieka atbilde, visticamāk, būtu: “Nekādā ziņā! Kurš darbu darīs Tavā vietā?”

Ja esi pašnodarbināts kurjers, darba stundas vari pielāgot savai ikdienai, ne ikdienu pielāgot darbam.”

BOLT blogs, 2021.gada 17.novembrī, https://blog.bolt.eu/lv/pasnodarbinata-kurjera-darba-prieksrocibas/. Piekļūts: 2022.gada 31.martā)

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *